Information

Handläggare färdtjänst, Myndighet Utredning äldreomsorg

Om jobbet

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss? Vårt verksamhetsområde tillhör Socialkontoret, heter Myndighet och består av tre enheter; Utredning äldreomsorg, Utredning vuxen och familj samt Utredning barn och unga. På Utredning äldreomsorg arbetar totalt 17 medarbetare; en enhetschef, en gruppledare, 11 biståndshandläggare, två avgiftshandläggare, en handläggare som arbetar med färdtjänst och en bostadsanpassningsbidragshandläggare. Hos oss arbetar du i ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med kundens behov i fokus. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och som medarbetare hos oss innebär det att du ska vilja hitta förbättringar i vårt arbetssätt och bidra till arbetet med ständiga förbättringar. Vi har extern handledning och har tillgång till en jurist för stöd i olika frågor. Vi erbjuder en god arbetsmiljö och kompentensutveckling. Du erbjuds även ett förmånligt friskvårdsbidrag och flexibel arbetstid. Vi erbjuder en arbetsplats där du och dina kollegor trivs, mår bra och utvecklas.

Arbetsuppgifter

Du kommer mestadels att arbeta med handläggning av färdtjänst. Du utreder kundens behov av färdtjänst och riksfärdtjänst och fattar beslut utifrån gällande lagstiftning. Du kommer även att arbeta med viss handläggning av bostadsanpassningsbidrag utifrån gällande lagstiftning. Vid handläggning av bostadsanpassningsbidrag ingår att du även kan komma att göra hembesök. Du ger stöd och vägleder medborgare i frågor om färdtjänst, riksfärdtjänst och bostadsanpassningsbidrag. I ditt arbete som handläggare har du mycket kundkontakt och kontakt med våra samarbetspartners. Du arbetar fritt och självständigt. Då tjänsten innefattar myndighetsutövning innehåller den till stor del administrativa uppgifter. Även viss sammanställning av statistik samt fakturahantering ingår. Det kan även innebära andra administrativa uppgifter på enheten.

Kvalifikationer

För att klara av uppdraget och trivas i rollen ser vi att du har följande kompetenser: • högskoleutbildning inom det samhällsvetenskapliga området eller annat som arbetsgivaren bedömer likvärdig • goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift • god administrations- och datorvana • B-körkort. Som person kännetecknas du av: • att du är kommunikativ, serviceinriktad och har ett professionellt bemötande • är ansvarstagande och noggrann • har ett stort intresse för uppdraget och målgruppen • har förmåga att arbeta självständigt genom att strukturera och prioritera i ditt arbete • har en god samarbetsförmåga och kan bidra till en positiv anda på enheten. Det är meriterande med erfarenhet av myndighetsutövning, framförallt erfarenhet av färdtjänsthandläggning och handläggning av bostadsanpassningsbidrag. Det är även meriterande med erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Treserva, diariesystemet Lex samt planeringssystemet Alfa Connect. Vi sätter mycket stort värde på personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund; utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet.

Övrigt

Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare. Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre! Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid. För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregistret uppvisas innan anställning. Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia. Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.


I samarbete med offentliga jobb

Sista ansökningsdatum: 2020-08-16

Referensnummer: 306/20


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Löneform:

Arbetstid: Heltid

Tillträde: Tillträde snarast enligt ök. Vi kan komma att tillämpa provanställning om max sex månader.


Upplysningar

Maria Andersson,

Telefon: 0152 29129


Therese Bengtsson,

Telefon: 0152 292 37


Fackliga kontaktpersoner

Fackliga organisationer nås via kommunens växel Tel: 0152-291 00


Skriv ut
Senast uppdaterad: 13 maj 2020