Information

Arkivarie

Arbetsuppgifter

Socialkontoret i Strängnäs kommun står inför stora utmaningar att hantera stora och varierande informationsflöden. Utvecklingen går snabbt och mer mot en digital hantering och e-arkiv. Vi söker dig som vill vara med på denna utveckling och stötta den socialkontorets organisation på den resan. Du kommer att jobba tillsammans med andra funktioner för att införa och befästa digitala arbetssätt och processer. Du kommer även att vara delaktig i det löpande arbetet med socialkontorets samtliga arkiv genom att ge service, råd och stöd till socialkontorets medarbetare, förtroendevalda och allmänhet samt andra myndigheter. Du håller i utbildningar och information, lämnar ut allmänna handlingar och gör sekretessbedömningar. Tjänsten är placerad på socialkontorets Planering-, utveckling- och administrativa enheten. Enheten består tretton kollegor, vilka har uppdrag som nämndsekreterare, utvecklare, strateger och administrativa assistenter. Vi är en grupp som lägger stor vikt vid gott samarbete, och ser det som en självklarhet att vi hjälps åt inom enheten. I arbetsuppgifterna ingår bland annat: • Delta i arbetet med styrande och stödjande dokument till socialkontorets verksamheter • Bevaka strategiska dokumenthanteringsfrågor samt följa utveckling i omvärlden • Gallring, förteckning och förvaltning av verksamhetsarkiven • Medverka till att utveckla arkiv och registratorfunktion • Leda till socialkontorets arbete kring informationssäkerhet GDPR

Kvalifikationer

För att klara av och trivas i rollen ser vi att du har följande kvalifikationer och egenskaper: • Högskole- eller universitetsexamen inom informationsvetenskap, systemvetenskap, arkivvetenskap eller annan inriktning som vi bedömer som likvärdig. • Goda kunskaper om arkiv- och offentlighetslagstiftningen och andra relevanta regelverk. • Du ska ha goda data- och systemkunskaper. • Mycket goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift. • Erfarenhet av att utbilda, och har förmåga att anpassa kommunikation efter målgrupp. Som person är du initiativrik och självständig samt har en förmåga att tänka strategiskt. Du trivs i servicerollen och med många kontaktytor samt har förmågan att vara tydlig. Du har förmåga att hantera flera arbetsuppgifter parallellt och kan se helheter utan att tappa detaljer. Du tycker att det är stimulerande att arbeta både med rutinärenden och mer komplexa frågor. Du kan arbeta resultatinriktat och leverera med hög kvalitet även under tidspress. Du gillar ordning och reda. Du vill arbeta tillsammans med andra för att nå resultat, och har en positiv inställning till nya idéer och förslag. Meriterande: • Tidigare arbete i offentlig verksamhet • Erfarenhet av arbete i projekt • Vi ser gärna att du har erfarenhet av arkivarbete i myndighet och av elektronisk informationshantering och digitalt bevarande/e-arkiv. Vi kommer att lägga stor vikt på personlig lämplighet.


I samarbete med offentliga jobb

Sista ansökningsdatum: 2019-05-19

Referensnummer: 138/19


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Löneform:

Arbetstid: Heltid

Tillträde: Tillträde: enligt överenskommelse. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.


Upplysningar

Annika Jungklo,

Telefon: 0152 29684


Lina Svensson,

Telefon:


Fackliga kontaktpersoner

Fackliga representanter nås via kommunens växel Tel: 0152-29100


Skriv ut
Senast uppdaterad: 19 december 2018
Arbete och företagande