Information

Lönechef, HR-avdelningen

Om jobbet

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss? HR-avdelningen driver, utvecklar och samordnar kommunens HR- och arbetsgivarfrågor. I dagsläget är vi 19 medarbetare och vår verksamhet består av två delar: löneadministration och HR-expertis. Vår målsättning är att vara ett professionellt verksamhetsstöd till chefer och medarbetare. Syftet är att skapa hållbara förutsättningar både för chefer och medarbetare så att kommunens verksamhet dels kan bedrivas hållbart med nöjda kunder/medborgare och dels att kommunen som arbetsplats attraherar, utvecklar och behåller engagerade medarbetare och chefer.

Arbetsuppgifter

Löneadministrationen blir nu en Löneenhet inom HR-avdelningen. Därav söker vi nu en Lönechef. Lönechefens befogenheter utgår ytterst från uppdrag och delegering från HR-chef samt rapporterar i första hand till HR-chef. Uppdraget som lönechef innebär att leda och styra lönearbetet och löneadministratörerna i kommunen. Uppdraget innebär också att ge kommunens verksamheter ett konsultativt stöd inom såväl det operativa som det strategiska lönearbetet. Lönechefen arbetar coachande och stödjande gentemot löneadministratörer samt chefer, i syfte att stärka dem i arbetsgivarrollen. Lönechefen representerar ett övergripande kommunperspektiv, samt; • ansvarar för att organisera och leda lönearbetet • att bevaka och samordna rutiner så att systemförvaltare och löneadministratörers arbete utförs på ett effektivt och gemensamt arbetssätt • att initiera, stödja, genomföra och följa upp förbättringsarbeten • att säkerställa att aktuell informationsspridning vad gäller lönefrågor sker såväl internt på HR-avdelningen som vid hela kommunen • att initiera så att kompetensutveckling sker för löneadministratörer, samt bland de olika användarna av HR/lönesystemet • ansvarar för lönesändning och det efterföljande arbetet • arbetar med utveckling och förvaltning av HR-systemet • att ha en övergripande kunskap om aktuellt HR/lönesystem samt system som i övrigt är kopplade till lönehanteringen • att aktivt delta i utvecklingsarbeten • ansvarar för kontakten med systemleverantörer Lönechefen ansvarar för de årliga medarbetar- och lönesamtalen. I uppdraget ingår också att samverka/samarbeta med medarbetare på HR-avdelningen samt andra specialister inom kommunen.

Kvalifikationer

Vi söker dig som: • har erfarenhet av lönearbete inom kommunal verksamhet • har erfarenhet som chef eller ledare • har lämplig utbildning eller erfarenhet som bedöms relevant för uppdraget • kan uttrycka dig såväl i tal som skrift, och kan anpassa budskapet till målgruppen • har mycket goda kunskaper inom Office-paketet • har en god analytisk förmåga • är service- och samarbetsorienterad • är initiativrik och drivande Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet. Välkommen med din ansökan!

Övrigt

Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare. Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre! Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid. För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregistret uppvisas innan anställning. Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia. Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.


I samarbete med offentliga jobb

Sista ansökningsdatum: 2020-07-01

Referensnummer: 281/20


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Löneform:

Arbetstid: Heltid

Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse


Upplysningar

Lena Thelin,

Telefon: 0152 29165


Fackliga kontaktpersoner

Fackliga organisationer nås via kommunens växel Tel: 0152-29100


Skriv ut
Senast uppdaterad: 13 maj 2020