Strängnäs Resecentrum vinner Årets station 2024

Entrén till Strängnäs Resecentrum en sen kväll.

Tidigare vinnare av priset Årets station är Malmö Centralstation och Uppsala Centralstation.

Priset delas varje år ut av medlemsorganisationen Resenärerna som väger in tillgänglighetsanpassning och serviceutbud bland annat. Läs mer om Resenärerna på deras hemsida.

Representater från kommunen, SFAB och Resenärerna tar emot Årets Station 2024

Representater från kommunen, SFAB och Trafikverket tar emot Årets Station 2024

Motiveringen till vinsten lyfter bland annat fram det centrala läget, tillgängligheten och smidiga byten mellan tåg och buss. Läs hela motiveringen nedanför.

Plakat med motiveringen till vinsten av Årets station 2024

Plakat med motiveringen till vinsten av Årets station 2024

Med det centrala läget i Strängnäs skapas smidiga kopplingar mellan tåg-, buss-, cykel-, gång- och biltrafikanter till en välfungerande och resenärsvänlig upplevelse. Byten mellan tåg och lokal- eller regionsbussar sker enkelt och nära varandra, vilket underlättar för såväl den frekventa pendlaren som den tillfällige resenärer. Stationens centrala läge i Strängnäs bidrar till den mycket goda tillgängliheten till gång- och cykelvägar och bra cykelparkering. För resenärer som ska hämtas av bil, finns det goda möjligheter att lämna och hämta passagerare samt gott om parkeringsplatser i närheten. Stationen har en utformning med hög tillgänglighet där plattformar och vänthall även kan nås utan behov av trappor och hissar. Strängnäs station är ett lysande exempel på hur en modern station kan kombineras med praktisk funktionalitet och resenärernas behov i fokus.

Hårt arbete ligger delvis bakom vinsten

Strängnäs nya Resecentrum invigdes 2017 och i enkäter som genomfördes 2020 upplevdes platsen otrygg på grund av bland annat ungdomssamlingar som kunde kännas hotfulla, brist på vuxennärvaro, rörelse och aktivitet.

Fyra år senare har det genomförts många förebyggande insatser och samverkansprojekt mellan kommunen, kommunala fastighetsbolaget, polisen och externa organistationer. Bland annat har följande saker genomförts:

  • Öka flödet av människor genom att placera postboxar för upphämtning av paket.
  • Gamla möbler har restaurerats och nya har köpts in för att skapa fler attraktiva sittplatser samt motverka att möbler flyttas.
  • Laddningsmöjligheter inomhus har gjorts mer tillgängliga.
  • Ny dekorationsbelysning inne i de större vänthallarna för ökad trivsel.
  • Agera snabbt på skadegörelse och klotter, för att visa att platsen är omhändertagen.
  • Låtit anlägga en park bakom muren mot Larslundavägen.
  • Farthinder i garaget för att förhindra buskörning.

– Vi har haft som mål att göra platsen mer livfull och mycket fokus har lagts på att förbättra inomhusmiljön, säger Mikaela Martinsson, trygghetssamordnare på Strängnäs kommun.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 29 januari 2025