Fokus på resultat ger effekt på betyg
Utbildningskontoret är klara med analysen av förra årets betygsresultat. De presenteras i barn- och utbildningsnämndens årsrapport.
Analysen visar att Mariefreds skola och Åkerskolan nådde de förväntade betygsresultaten i årskurs 9. De förväntade betygsresultaten är ett värde som räknas fram av Statistiska centralbyrån (SCB) och som är baserat på elevernas bakgrund, till exempel föräldrarnas utbildningsnivå. På Paulinska skolan sjönk resultaten jämfört med föregående års förbättrade resultat.
Mariefreds skola visar också en positiv resultatutveckling på fler sätt. Jämfört med de två tidigare läsåren var det en högre andel av eleverna som klarade alla ämnen med betyg A-E, det genomsnittliga betygsvärdet blev högre och fler elever blev behöriga till gymnasiet. Åkerskolan har haft en liknande resultatutveckling som Mariefreds skola de senaste åren.
Det finns också goda resultat i de lägre årskurserna och på gymnasiet. I de nationella proven i svenska för årskurs 3 det senaste läsåret hade elever i Strängnäs kommunala skolor ungefär samma eller bättre resultat än elever i resten av landet på sju av åtta delprov. På Thomasgymnasiet förbättrades examensresultaten för tredje året i rad. Andelen elever med gymnasieexamen ökade och den genomsnittliga betygspoängen blev högre. Eleverna på yrkesprogrammen hade högre resultat än riket.
– Det är väldigt kul att se positiv resultatutveckling. Jag ser effekter av ett ökat resultatfokus men framför allt ligger det ett gediget arbete av våra lärare och elever bakom resultaten, säger utbildningschef Teddy Söderberg.
Men Teddy Söderberg ser också att det finns resultat som inte ligger på den nivå han önskar. Matematik har lågt resultat redan i nationella proven årskurs 3, och i betygen för årskurs 6 och 9. Där pågår redan ett arbete tillsammans med Mälardalens universitet för att utveckla undervisningen i matematik. Det ska ge eleverna bättre matematikkunskaper och dessutom bidra till förbättrade betygsresultat.
– Årsrapporten ger oss ett bra underlag för att fortsätta det påbörjade förbättringsarbetet. Vi fortsätter nu att fördjupa analysen för att kunna göra mer träffsäkra insatser. Vårt mål är stabila resultat, på eller över förväntade värden, säger Teddy Söderberg.
Årsrapporten behandlas av barn- och utbildningsnämnden vid sammanträdet den 25 februari. Du kan ta del av sammanträdeshandlingarna här