Företagsklimatet i Strängnäs stärks inom viktiga områden
Strängnäs kommun har i årets Nöjd-Kund-Index (NKI) fått mycket höga betyg inom markupplåtelse, livsmedel, brandskydd och miljö- och hälsoskydd.
Kommunen får höga eller mycket höga omdömen inom markupplåtelse, livsmedel, brandskydd och miljö- och hälsoskydd. Det markerar en tydlig förbättring i servicen till företagen. Inom andra områden är resultaten i stort sett oförändrade jämfört med tidigare år. Det lägsta resultatet får området serveringstillstånd, som också ligger lågt jämfört med alla kommuner i landet.
Sett till det sammanlagda omdömet får Strängnäs kommun ett resultat på 75 av 100 poäng vilket är strax över snittet. Det innebär att kommunen landar på plats 108 i landet.
– Vi har kommit långt, men behöver fortsätta möta våra företagare med lyhördhet, respekt och ett gott bemötande. De har stor kompetens inom sina områden, men kan behöva stöd i de delar där vi som myndighet har särskilda krav. Då är det viktigt att vi vägleder tydligt och respektfullt, säger Lars Ekström, kommundirektör.
Resultaten från NKI är en viktig indikator, men inte det enda verktyget kommunen använder för att utveckla sin service.
– Det är fantastiskt att vi gör så bra ifrån oss på vissa områden, och vi kommer att fortsätta arbetet för att det ska vara lätt att göra rätt - och roligt - att vara företagare i Strängnäs, säger Emma Hjelm, näringslivschef.
Effektivare processer och ökad tillgänglighet
Strängnäs kommun jobbar ständigt med att förenkla för företagarna – bland annat genom att utveckla webbplatsen, e-tjänster och ett stärkt samarbete mellan verksamheter och kontaktcenter.
Tillgängligheten har också stärkts genom att fler medarbetare med relevant kunskap, som till exempel stadsvärdarna, är ute i samhället. Bemötandet och den vardagliga kontakten har blivit en viktig del i hur företagarna upplever kommunen.
Fler svar ger bättre underlag för utveckling
Enkäten skickas till företagare som har haft kontakt med kommunen under 2024. Antalet svar kan variera beroende på område, men fler svar är viktiga för ett mer representativt underlag.
– Glädjande och besvärligt resultat, och vi är väldigt tacksamma för alla svar – de hjälper oss att fatta bättre beslut. Fler svar ger ökad transparens och bättre möjligheter att sätta in rätt åtgärder. NKI, tillsammans med min direkta kontakt med företagarna, är vårt bästa verktyg för att bedöma hur vi fungerar som myndighet. Vi ligger bra till inom flera områden, men vissa förändringar vi gjort syns inte i mätningen – det kommer vi i nämnden att titta närmare på, säger Anders Härnbro (S), ordförande i miljö- och samhällsbyggnadsnämnden.
För att ytterligare förbättra kommunikationen och transparensen har Strängnäs kommun nyligen lanserat en ny webbdel där invånare och företagare kan följa arbetet med olika uppdrag och utvecklingsområden. Besök strangnas.se/vaxer för att läsa mer.
Bakgrund till mätningen
NKI-undersökningen, som genomförs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), bedömer kommunernas service inom områden som brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Företagare som haft ärenden i kommunen under 2024 får möjlighet att ge betyg på kommunens service utifrån olika faktorer som information, tillgänglighet, bemötande och kompetens.
Ta del av hela resultatet på webbsidan NKI-resultat.