Stor ökning av lärarbehörigheten i den kommunala grundskolan
Lärarbehörigheten i Strängnäs kommun ökar till den högsta nivån på över tio år, visar ny statistik från Skolverket.
Senaste siffrorna visar att 71 procent av lärarna i grundskolan i Strängnäs kommun har lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne. Det är en ökning med 9,5 procentenheter jämfört med året innan. Det är också den högsta siffran sedan minst 2014. Siffran gäller antal heltidstjänster.
– Ett väldigt fint och målmedvetet arbete som våra rektorer bedrivit och fått effekt utifrån ökningen i andelen behöriga lärare på våra skolor. Roligt att arbetet nu visar sig även i statistiken, säger Raija Ikonen, verksamhetschef för grundskolan.
Målet är att man kan rekrytera lärare med rätt behörigheter för den undervisning som ska bedrivas. Strängnäs kommun vill anställa lärare som har så bred behörighet som möjligt i sin legitimation. Detta leder till att flexibiliteten och stabiliteten på skolorna ökar och eleverna får undervisning av behöriga lärare.
– Rektorerna har också arbetat med att kompetensutveckla befintliga lärare via Lärarlyftet så att lärarna ökar sina behörigheter. Detta gör också att graden av behöriga lärare som undervisar i skolämnena ökar. Det här säkerställer kvalitet i skolan och att eleverna får undervisning av personer med rätt kompetens, förklarar Raija Ikonen.

Statistikbilden ovan kommer från Sveriges Lärare.
Statistiken
Statistiken är framtagen av Sveriges Lärare utifrån Skolverkets offentliga statistik.
Strängnäs kommun
2024/25= 70,9 %
2023/24= 61,4 %
Förändringen i procentenheter är +9,5
Läs mer på Sveriges Lärare:
Statistik över andelen behöriga lärare
Vad innebär att en lärare är behörig?
Att en lärare är behörig innebär att hen har rätt utbildning och kompetens för att undervisa i ett visst ämne och på en viss skolnivå, enligt de regler som gäller i Sverige.
För att vara behörig krävs att läraren:
- Har en lärarlegitimation (utfärdad av Skolverket).
- Har en examen som ger behörighet i de ämnen och årskurser hen undervisar i.