• Startsida
  • / Nyheter
  • / Lässtrategier i praktiken gav resultat på Karinslundsskolan

Lässtrategier i praktiken gav resultat på Karinslundsskolan

lektion med Zandra

Zandra Broquist, lärare

Med stöd av läsforskaren Barbro Westlund har lärarna på Karinslundsskolan utvecklat sitt sätt att undervisa i läsförståelse. Det gemensamma arbetet har lett till både ökad motivation bland lärarna och förbättrade elevresultat.

Karinslundsskolan på Tosterön i Strängnäs var inte helt nöjda med elevernas förmåga att läsa och förstå det de läste.

– Vi behövde hitta ett sätt att systematiskt arbeta med att utveckla elevernas läsförmåga och få in det konkret i undervisningen – ut i klassrummet, säger Charlotte Waltersson Fredin, rektor på skolan.

I begreppet läsförståelse ingår att eleverna behöver kunna läsa och tolka texter på olika sätt. Vissa texter ska ge en upplevelse, andra handlar om att analysera, följa en instruktion eller läsa mellan raderna. Det kunde eleverna ha svårt för.

Genom utbildningskontoret fick skolan kontakt med läsforskaren och författaren Barbro Westlund och möjlighet att arbeta med henne i en satsning på att utveckla läsförståelsen. Arbetet startade under 2024 och bestod av föreläsningar, gruppträffar och uppgifter för lärarkollegiet.

– Vi testade flera olika lässtrategier i praktiken i klassrummen och utvärderade tillsammans, berättar Zandra Broquist, lärare och mentor för årskurs 2 på Karinslundsskolan.

– Det var väldigt viktigt för alla lärare att det skulle göra skillnad i praktiken. Lärare har pratat, läst och gått på kurser, men ofta utan att det har lett till verklig förändring. Det är också viktigt att alla arbetar läsfrämjande – i alla ämnen. Och nu hände det något, förklarar Charlotte Waltersson Fredin.

Elevernas resultat har förbättrats betydligt, även i fler ämnen än svenska. Resultaten mäts både genom kommunens läsverktyg Lexplore och de nationella proven. Skolan har nu fler ”goda läsare” i årskurs 3 och 6 än för två år sedan.

– Jag är ganska nyutexaminerad lärare och på universitetet läste vi Barbros bok om läsförståelse. I det här arbetet fick jag både träffa och reflektera tillsammans med Barbro, men också se att strategierna fungerar i praktiken. Alla mina elever utvecklas och ökar sina resultat. Det är väldigt roligt, berättar Zandra Broquist.

De verktyg och modeller som lärarna använder kan anpassas för olika nivåer och årskurser.

– Det har vi märkt både genom vårt erfarenhetsutbyte mellan lärarna och när vi besöker varandras lektioner som en del av projektet, säger Zandra Broquist.

För Karinslundsskolan fortsätter arbetet med läsförståelse nu på egen hand.

Strängnäs kommun har tagit tillvara de goda erfarenheterna från projektet och anlitat Barbro Westlund som utbildare i det gemensamma utbildningsåret LÄS, som omfattar både kommunala och fristående skolor.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 21 oktober 2025