Flygande matta utvecklar förskolan

Interkulturellt arbetssätt. På en flygande matta åker förskolebarnen iväg på en resa till Vietnam och femåriga Melinda berättar om landet där hennes mormor och morfar kommer ifrån. Hon tar upp en bild på en näsapa som det finns gott om i Vietnam och hela barngruppen börjar skratta.

Vi befinner oss egentligen på avdelningen Holken på Grävlingens förskola i Strängnäs där man arbetar med ett interkulturellt förhållningssätt. Det innebär att barnen ska lära sig att förhålla sig och lära sig av varandras olika kulturella bakgrunder.

– Jag tycker det här är ett toppenarbete som de gör på Grävlingens förskola och jag vill sprida deras arbete, dels för att tipsa andra, dels för att visa hur vi faktiskt arbetar i förskolan, säger Lisa Nilsson, specialpedagog i Strängnäs kommun.

Koppling till barnets ursprung
Avdelningen Holken har 21 barn som är tre till fem år gamla. På avdelningen har många barn en annan kulturell bakgrund än den svenska. Just nu arbetar pedagogerna Ann-Louise Christiansson, Malin Gustafsson och Marie Ekman med ett projekt som innebär att barnen får ta del av andra kulturer än deras egen.

Varje barn får en liten resväska att ta med hem, och Maracas som är en papegoja får också följa med hem till barnen och träffa familjen. Väl därhemma får barnet och föräldrarna packa resväskan med saker och bilder som stämmer in på det land som barnen vill berätta om. Landet som väljs ska ha en koppling till barnets ursprung. Det kan vara att man har släkt i landet, föräldrar eller mor- och farföräldrar som kommer därifrån, eller att barnet är fött där. Hittills har de besökt Irak, Vietnam, Finland, Australien och fem gånger har den flygande mattan hamnat i Sverige.

Gula pannkakor med kött
Melinda fortsätter att berätta om näsapan som hon en bild på. Hon säger att den är ful, men rolig. Sedan visar hon en bild på massor av frukt som mango och bananer. På bilden står det också människor som säljer frukten. De har små roliga hattar på sig och Melinda berättar för sina kompisar att de har hatten på sig för att det är så jättevarmt där och att den ger skugga och är gjord av trä.
En av pedagogerna undrar vad de äter för mat i Vietnam?
"De äter gula pannkakor med kött som har jättemycket fett, säger Melinda och gör en grimas.
Hur låter musiken?, frågar en kompis.
"Mormor gillar musiken, inte jag", svarar Melinda.
En av barnen frågar vilket språk de pratar i Vietnam.
"De pratar vietnamesiska. Jag kan inte prata det, men jag kan prata engelska. Pink, det betyder rosa", säger Melinda.

Viktig kunskap
Så låter det när barnen och pedagogerna får resa iväg med den flygande mattan. På en stor världskarta på förskolan har länderna som de har besökt märkts upp med en röd tråd. De har också dokumenterat allt som barnen haft med sig. Det finns allt från wienerschnitzel från Österrike, Lahmma blajin från Irak, bullar (fika) från Sverige, till en bastu från Finland.

– All personal ska inta ett interkulturellt förhållningssätt i förskolan och det är allt viktigare att pedagoger har kunskapen då vi har fler nyanlända barn i förskolan, säger Lisa Nilsson.

Den 14 mars deltar all förskolepersonal i en kompetensutvecklingsdag i hur man intar ett interkulturellt förhållningssätt i förskolan.

< Förskolan skall sträva efter att varje barn som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet samt sin förmåga att kommunicera på såväl svenska som på sitt modersmål.
(Ur: Läroplan för förskolan)

Skriv ut
Senast uppdaterad: 25 juni 2018