En ny satsning ska förbättra elevers kunskaper i matematik
I samarbete med Mälardalens universitet lanseras Matematik i Strängnäs, en ny utbildningssatsning som ska stärka matematikkunskaperna och öka gymnasiebehörigheten bland kommunens grundskoleelever.
Skolverkets statistik visar att en allt större andel av landets niondeklassare inte når gymnasiebehörighet. Kommunen och friskolorna har därför i samverkan beslutat att initiera ett omfattande utvecklingsarbete för att vända trenden.
— Vi ser en tydlig koppling mellan goda matematikkunskaper och elevernas framtida utbildningsmöjligheter. Därför är det avgörande att vi tar ett helhetsgrepp om matematikundervisningen redan nu, säger Raija Ikonen, grundskolechef i Strängnäs kommun.
Till en början kommer fokus ligga på undervisningsutveckling i klassrummet och därefter byggas på med kompetensutveckling på akademisk nivå för lärare med inriktning praktisk matematikundervisning. På sikt finns planer på ett nytt program för speciallärare i matematik.
Pilotprojekt inom undervisningsutveckling
I november startas ett pilotprogram med klassrumsnära undervisningsutveckling med hjälp av observationer och återkopplande samtal tillsammans med en doktorand från Mälardalens universitet. I programmet deltar sex lågstadielärare från Finningeskolan, Stallarholmsskolan, Karinslundsskolan, Friskolan Karlavagnen, Montessoriskolan och Vårfruberga friskola.
- Projektet kommer inledningsvis bestå av klassrumsobservationer av lärare. Målet är att så snabbt och hållbart som möjligt stärka elevernas matematikkunskaper på låg- och mellanstadiet, säger Per-Olof Berg, ordförande i styrgruppen för projektet Matematik i Strängnäs.
Skolstaden Strängnäs
Satsningen som kallas för Matematik i Strängnäs är en del av Bildningsakademin i Strängnäs och sker i samarbete med olika aktörer och lärosäten, bland annat Mälardalens universitet.
Genom Bildningsakademin Strängnäs arbetar de kommunala skolorna och friskolorna tillsammans för att stärka Strängnäs kommun som skolstad. Samarbetet påbörjades i december 2019 och ska bidra till att ge elever mer kunskap, stärka lärarnas kompetens och skapa en mer likvärdig skola i Strängnäs kommun.