Lättläst information om corona
Just nu sprids viruset corona
över hela världen.
Corona orsakar en sjukdom
som heter Covid-19.
Sjukdomen kan vara farlig
för äldre personer
och för personer som redan är sjuka.
Därför måste alla hjälpas åt
att minska risken
för att corona sprids.
Så här kan du hjälpa till
Tvätta dina händer med tvål och vatten.
Tvätta dem noga och ofta.
Då minskar du risken att bli smittad
eller att du smittar andra.
Använd handsprit
om du inte kan tvätta dig
med tvål och vatten.
Hosta och nys i ditt armveck.
Inte i dina händer.
Då minskar du risken
att smitta andra.
Du ska också låta bli att gå till platser
där det är mycket människor.
Stanna hemma om du känner dig sjuk
Om du känner dig sjuk
ska du stanna hemma
från jobbet eller skolan.
Även om du bara är lite sjuk.
När du blivit frisk
ska du vänta minst två dagar
innan du går till jobbet eller skolan.
Så här arbetar Strängnäs kommun
Strängnäs kommun följer
Folkhälsomyndighetens
råd om viruset corona.
Vi arbetar tillsammans
med andra myndigheter
och organisationer
för att hindra att viruset sprids.
Skolor och förskolor i Strängnäs kommun
Grundskolor och förskolor är öppna.
Alla barn och elever som är friska
ska gå till förskolan och grundskolan.
Om ditt barn känner sig sjuk
ska ditt barn stanna hemma.
Även om ditt barn bara är lite sjuk.
Blir ditt barn sjukt på förskolan
eller i skolan ska du hämta ditt barn direkt.
Hjälp med att handla mat och läkemedel
Har du ingen som kan hjälpa dig
med att handla mat och läkemedel
kan du kontakta:
- Frivilligcentralen i Strängnäs kommun
- Mariefreds församling (Svenska kyrkan)
- Stallarholmens församling (Svenska kyrkan)
- Åker-Länna församling (Svenska kyrkan)
De hjälper dig.
Kultur och fritid
Konserter och utställningar har fått göras om
eftersom max 50 personer får samlas samtidigt.
Många evenemang är nu digitala istället.
Du hittar alla evenemang här:
strangnas.se/evenemang
Här hittar du mer
lättläst information
om coronaviruset
Om du har frågor om viruset
kan du ringa telefonnummer 113 13.
Det är Sveriges nationella informationsnummer.