Samernas dag firas med dans

Vindvaka - SUDDI UVEAVANTO

Föreställningen Vindvaka - SUDDI UVEAVANTO är en del i kommunens kulturprogram för att uppmärksamma samernas nationaldag som är den 6 februari. Nationella minoriteter har en naturlig plats i det årliga programmet.

Att lyfta de nationella minoriteterna i det årliga kulturprogrammet är ett bra sätt att kommunicera med våra medborgare att de här minoriteterna existerar, tycker Jannicke Fyhr. Hon tycker också att de har en bra dialog med de minoriteter som finns, till exempel romska föreningen och finska föreningen. Idag har de dock ingen kontakt med någon samisk community.

– Vi skulle gärna ha med samerna i dessa sammanhang, säger hon.

Dans med samiskt tema

I år uppmärksammas alltså samernas nationaldag med dansföreställningen Vindvaka - SUDDI UVEAVANTO i ett samarbete med Strängnäs Riksteaterförening. Det är koreografen Virpi Pahkinen som har skapat ett verk med fyra stycken dansare på ett samiskt tema i samarbete med Giron Sámi Teáhter och Scenkonst Sörmland.

Förra året i samband med Samernas nationaldag gjorde de en serie med både musik och dans.

– Då bjöd vi in My Danvind en ung tjej med samiskt ursprung som blev nominerad till lilla Augustpriset med en dikt om samer. Maxida Märak framförde den på scen, det var mäktigt, säger Jannicke Fyhr och tror att årets dansföreställning blir minst lika mäktig.

Vi lär oss och når ut med ett budskap

Jannicke Fyhr

Hon tycker att programpunkterna med fokus på de nationella minoriteterna är speciella jämfört med deras övriga utbud.

– Vi får en publik som vi inte alltid möter. Vi lär oss själva mycket vid varje tillfälle och vi når ut med ett budskap till vår vanliga publik. Det är givande för oss medarbetare och publiken, säger hon.

Reaktionerna från publiken brukar också vara positiva. De vill ha mer. Trots att dessa programpunkter är lite smalare än vad de kanske är vana vid.

– Oftast är de väldigt nöjda. De får uppleva saker som de normalt inte brukar, säger Jannicke Fyhr:

– Det ser olika ut, och vi blandar stort och smått men vi försöker att göra något varje år för att uppmärksamma de nationella minoriteterna.

Ofta samarbetar kommunen med andra aktörer, föreningar och även internt med till exempel biblioteken som också uppmärksammar de nationella minoriteternas dagar.

Ur kommunens program för arbete med nationella minoriteter och minoritetsspråk:

• Strängnäs kommun uppmärksammar regelbundet de nationella minoriteternas språk och kultur. De nationella minoritetsgrupperna känner sig inkluderade i det aktivitets- och programutbud som kommunens olika verksamheter erbjuder.
  • Kulturnämnden ansvarar för att de nationella minoriteternas språk och kultur skyddas och främjas genom bland annat bibliotekets verksamhet, kommunens kulturutbud, samt bidrag och stöd till föreningslivet.

Här hittar du hela programmet , 164 kB.

6 februari firas samernas dag

Samefolkets dag den 6 februari firas till minne av det första samiska landsmötet hölls i Tråante/Trondheim den 6 februari 1917. Dagen är gemensam för alla samer oavsett om de bor i Sverige, Norge, Finland eller Ryssland.

Den samiska flaggan är från 1986 och är även den gemensam för alla samer. Cirkeln är en sol- och månesymbol. Solringen är röd och månringen är blå och färgerna kommer från den samiska dräkten.

Källa: minoritet.se

Senast uppdaterad: 18 januari 2024