Grafisk profil

Kommunens vision

Strängnäs kommuns grafiska profil är ett centralt verktyg för att skapa en enhetlig och positiv bild av kommunen, och för att främja trygghet och förtroende bland invånarna.

Den grafiska profilen hjälper invånare och medarbetare att lätt identifiera kommunen som avsändare och få tillgång till tydlig och lättillgänglig information.

Men kommunens varumärke formas inte enbart av vår grafiska profil. Allt vi gör, säger och skriver påverkar hur kommunen uppfattas – oavsett om det sker i en trycksak, på en webbplats eller i ett medborgarsamtal. Därför omfattar den grafiska profilen även våra skrivregler och hur vi jobbar med klarspråk utöver riktlinjer för trycksaker (analog grafisk profil) och digitala tjänster (digital grafisk profil).

Det ska vara lätt för medarbetarna att "göra rätt" och all kommunikation ska hålla en hög och enhetlig standard – vilket är avgörande för att bygga ett starkt och trovärdigt varumärke för Strängnäs kommun.

En vit påse och en vit vattenflaska med Strängnäs kommuns logotyp.

Analog grafisk profil – trycksaker och profilprodukter

Logotypen är den viktigaste delen av kommunens varumärke. Den visar att det är Strängnäs kommun som är avsändare för ett evenemang, en tjänst eller en viss information. Logotypen ska därför alltid finnas med i kommunens visuella kommunikation och kan laddas ner från pressportalen.

Har du frågor om den grafiska profilen?

Om du har frågor kring den grafiska profilen är du välkommen att höra av dig till kommunikationsavdelningen.

Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 13 november 2024