Analog grafisk profil

Här finns riktlinjer för hur kommunens logotyp, färger, typsnitt och formspråk används för olika typer av trycksaker och profilprodukter. Här finns också våra skrivregler och hur vi jobbar med klarspråk.
Logotypen är den viktigaste delen av kommunens varumärke och ska alltid finnas med i vår visuella kommunikation. Den består av två delar – kommunens heraldiska vapen och en specialritad ordbild. Vapnet består av helgonen S:t Petrus som bär en nyckel och S:t Paulus som bär ett svärd.

Vapnets färger
Röd PMS 185
CMYK: 0 91 76 0, RGB: 231 0 51, HEX: #e70033
Gul PMS 116
CMYK: 0 16 100 0, RGB: 255 203 0, HEX: #ffcb00
Blå PMS 300
CMYK: 100 44 0 0, RGB: 0 99 190, HEX: #0063be
Tänk på att:
- Logotypen får inte delas upp eller förvanskas.
- Logotypen får inte vara mindre än att sköldens höjd är 8 mm.
- Runt logotypen ska det alltid finnas ett fritt område som är stort som halva sköldens höjd.
- Det är bakgrundsfärgen som avgör vilken logotyp som lämpar sig bäst, välj den version som skapar störst kontrast mot bakgrunden.
- Filformatet eps lämpar sig bäst för trycksaker och profilprodukter.
Ladda ner logotypen
I vår pressportal finns logotypen att ladda ner för olika ändamål och det är viktigt att använda rätt version.
Notera att det är olika versioner för svart och vit (negativ) logotyp, var uppmärksam på att välja rätt.

Färgpaletten för trycksaker och profilprodukter består av åtta färger. Grön PMS 334 är vår primära färg och för Strängnäs kommun återkopplar den gröna färgen till grönska, miljö, natur och idyll.

Primärfärg
Grön PMS 334
CMYK: 100 0 60 3, RGB: 0 152 121, HEX: #009879
Komplementfärger
Mörkgrön PMS 3425
CMYK: 100 0 78 42, RGB: 0 101 68, HEX: #006544
Turkos PMS 3125
CMYK: 83 0 21 0, RGB: 0 174 203, HEX: #00aecb
Petrol PMS 3155
C100 M0 Y24 K38, R0 G101 B121, HEX: #006579
Orange PMS 172
CMYK: 0 66 88 0, RGB 254 72 25, HEX: #fe4819
Mörkröd PMS 187
CMYK: 0 100 79 20, RGB: 172 26 47, HEX: #ac1a2f
Gul PMS 1235
CMYK: 0 29 91 0, RGB: 255 182 15, HEX: #ffb60f
Röd PMS 185
CMYK: 0 91 76 0, RGB: 231 0 51, HEX: #e70033
Typsnitten utgör en viktig del av kommunens grafiska profil. När alla använder samma typsnitt stärker vi vårt visuella varumärke. Typsnitten i vår grafiska profil är utprovade för att vara tydliga och lätta att läsa. Använd tillräcklig kontrast mellan text och bakgrund, det är avgörande för att alla ska kunna ta del av innehållet.
Extern kommunikation
Legato OT är vårt huvudtypsnitt för extern kommunikation som trycksaker, annonser, skyltar och andra profilprodukter. Det ska alltid användas för titlar och rubriker.
Minion Pro kan användas för längre texter, så kallad brödtext.

Intern kommunikation
De typsnitt som används i våra Office-mallar är Calibri, Segoe och Georgia.

Den stiliserade grafiska illustrationen med kända landmärken är framtagen för kommunens webbplats. Den används även i kommunens mall för PowerPoint och i en viss typ av informationsaffischer. För övrigt ska den användas sparsamt.
Välj i första hand foto som illustration. I de fall som kräver teckningar ikoner eller symboler: välj illustrationer och grafiska element med rena färger, stiliserade enkla former och platta ytor.
Fotografier spelar en viktig roll i kommunens visuella identitet och de bilder vi använder ska vara trovärdiga och autentiska. Människorna i bilderna ska symbolisera kommunens invånare – vanliga människor, inte modeller. Kommunens bildspråk ska vara inkluderande och representera jämlikhet och mångfald.
Bilderna får gärna innehålla mycket färg, ha en riktning, ett fokus,
energi och glädje. Aktiviteterna i bilderna ska återkoppla till det man gör och det som händer i kommunen. För att stärka och lyfta fram den dynamiska känslan ska kompositionen av bilderna variera och inte enbart vara tagna rakt framifrån.
Pressportal
I vår pressportal finns bilder som är fria att användas i redaktionella sammanhang och för att marknadsföra Strängnäs kommun som plats.
Kommunens webbplats strangnas.se är huvudkanal för extern kommunikation. Det är viktigt att all information som sprids via olika typer av trycksaker också finns att hitta på webbplatsen.
Mallar
Kommunikationsavdelningen ansvarar för att ta fram trycksaker och mallar. Ett bibliotek med mallar för olika typer av trycksaker är under utveckling. För frågor kontakta kommunikation@strangnas.se
Utformning av trycksaker
Här är några enkla riktlinjer för utformning av trycksaker:
- Skriv kort och enkelt, undvik tunga textstycken.
- Vänsterställ text och välj läsbar teckenstorlek.
- Använd endast kommunens egna typsnitt.
- Stryk inte under ord, kursivera inte och använt inte versaler.
- Välj tydlig kontrast mellan text och bakgrund.
Genom att använda klarspråk gör vi det lätt för våra kommuninvånare att göra rätt och vi minskar risken för missförstånd. Klarspråk är att skriva vårdat, enkelt och begripligt. Var nogrann med stavning, skiljetecken och grammatik och ta hänsyn till kommunens skrivregler.
Anpassa språket efter målgruppen
- Skriv på en nivå som är anpassad för målgruppens kunskap och erfarenhet, ta hänsyn till ålder, bakgrund, och eventuella språkkunskaper.
- Välj bara information som är relevant för läsarna. Vad behöver de veta? Tänk på läsarens behov, inte på vad du vill berätta.
Huvudbudskap och diposition
- Vad är allra viktigast att läsarna får med sig av texten? Formulera huvudbudskapet för dig själv och se till att det kommer fram tydligt i texten, helst redan i rubriken.
- Använd korta stycken och punktlistor.
- Var generös med rubriker och mellanrubriker.
Skriv enkelt, tydligt och konkret
- Använd ord som är lätta att förstå. Undvik byråkratiskt språk med fackord och tekniska termer. Om de är nödvändiga så förklara betydelsen.
- Undvik förkortningar, då det inte är klarspråk och inte fungerar vid digital uppläsning.
- Använd inte engelska ord och uttryck om det finns svenska motsvarigheter.
Använd direkt tilltal
- Skriv gärna "du" till läsaren och "vi" om Strängnäs kommun.
Använd positiva formuleringar
- Fokusera på vad användaren kan göra, inte på vad som är omöjligt: "Du kan boka om ditt möte" istället för "Du får inte avboka."
Undvik passiv röst
- Skriv i aktiv form: "Vi skickar ditt paket" istället för "Ditt paket kommer att skickas."
Genom att använda samma språkbruk ökar vi tydlighet, trovärdighet och tillgänglighet, vilket stärker förtroendet och effektiviserar kommunikationen med invånarna.
Invånare eller medborgare?
- Invånare: kommuninvånare är personer som bor och är skrivna i kommunen.
- Medborgare: alla invånare men också personer med anknytning till kommunen som till exempel företagare, sommarboende, asylsökande eller besökare.
Kontaktcenter och kommunhusets entré:
- Platsen, hela entrén: Kontaktcenter skrivs med versalt K.
- Servicen: kontaktcenter skrivs med gement k.
Stor eller liten bokstav? Skriv så här:
- Kommunens avdelningar, enheter och nämnder ska skrivas med liten bokstav. Till exempel: kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, kommunhuset, utbildningskontoret, socialnämnden
- Kulturskolans aula, Thomas Arena teater
- Åkers styckebruk
Siffror
- Alla siffror upp till tolv ska skrivas med bokstäver.
Datum
- Skriv ut månaden: 15 december. (ej 2022-12-15 eller 15/12)
Klockslag
- Skriv: klockan 9–15, eller klockan 9.30–15.30. (ej kl 9:30-15:30)
Digitala begrepp
- e-postadress (ej mailadress)
- skicka e-post, mejla (ej maila, e-maila)
- webbplats, webbsida (ej hemsida, webb, site, sajt)
- strangnas.se (ej www.strangnas se)
Kort eller långa streck?
Kort streck (bindestreck) binder ihop ord, långt streck (tankstreck) visar på förhållandet mellan två ord eller siffror. Exempel på när det ska vara långt streck:
- sträckan Länna–Flen
- 30–40 personer
- öppet 9–17
Polisen eller polisen?
- Skrivs som namn när det betecknar myndigheten, Polisen.
- Skrivs inte som ett namn när det används som beskrivande benämning på inrättningen: Jag ringer polisen.
En profilprodukt är märkt med Strängnäs kommuns logotyp och används som ett marknadsföringsverktyg för att stärka kommunens varumärke.
Enligt kommunens policy ska våra profilprodukter följa vår grafiska profil, vara hållbara och upplevas som meningsfulla. I första hand använder vi produkter i trä tillvekade av vår interna enhet Arbete och service som smörknivar, skärbrädor och ljusstakar bland annat.
Utöver prylar i trä använder vi ett litet urval av andra profilprodukter, som vita papperskassar, konferensblock och vita vattenflaskor i metall.
Tänk på det här gällande profilprodukter
- Kommunens logotyp ska alltid vara med.
- Använd inte fri text, slogans, bilder eller clipart.
- Välj inte produkter av plast.
- Stäm av med kommunikationsavdelningen innan beställning.
För frågor kontakta kommunikation@strangnas.se
Profilkläder är försedda med kommunens logotyp och kan användas både som arbetskläder och för att marknadsföra Strängnäs kommun.
Välj profilkläder i marinblått i första hand eller i andra hand en färg som följer vår grafiska profil i. De ska vara hållbart producerade och vara av bra kvalitet för att minska slit och släng-konsumtionen.
Tänk på det här gällande profilkläder
- Kommunens logotyp ska alltid vara med på bröst eller arm.
- Välj den liggande logotypen, 8 cm bred.
- Använd inte fri text, slogans, grafik eller clipart.
- Välj kläder som är hållbart producerade och av bra kvalitet.
- Stäm av med kommunikationsavdelningen innan beställning.
För frågor kontakta kommunikation@strangnas.se
