Inget får gå till spillo hos vinnarna av årets klimatpris

Det lilla företaget Pomologik från Åkers Styckebruk med tre anställda är Skandinaviens ledande producent av hantverkscider. Hela deras affärsidé bygger på ett klimatfokus och långsiktigt hållbarhetsarbete. Läs om årets vinnare av kommunens klimatpris 2024.

- Det här priset betyder oerhört mycket. Även om vi fått många priser för vår cider så är det något alldeles extra att bli uppmärksammad även som företag. Vi har många att tacka på vägen för det här priset och hoppas kunna leva upp till förväntningar som en sådan utmärkelse också innebär”, säger Patrik Svensk, vd på Pomologik.

Hållbarhet en del av affärsidén

- Goda insatser och resultat inom hållbarhet ökar vår attraktionskraft och stärker Pomologiks konkurrenskraft, säger Patrik Svensk.

­­­­­­­‑ Vi tror på att integrera hållbarhet i vårt dagliga arbete. Det ökar kunskapen hos och engagerar våra kunder, konsumenter, leverantörer och både nuvarande och framtida medarbetare, säger han.

Pomologik är en aktiv medlem i Dryckesbranschens Klimatinitiativ där aktörer i branschen systematiskt mäter sin klimatpåverkan och arbetar efter långsiktiga mål för att aktivt minska sin påverkan.

Tunnor som ligger i rad på varandra.

Lagringen av cider sker i krutbrukets gamla valv i berget. Det betyder att ingen el går åt för att hålla rätt temperatur. Det sker naturligt. All el de använder kommer dock från förnybara källor, dels med egna solpaneler och att Åkers krutbruk som de hyr sina lokaler av drivs med vattenkraft.

Inget får gå till spillo

Det börjar redan med äpplena som ingen annan vill ha. Pomologik tar hand om ekologiska äpplen som odlaren inte kan sälja till handeln. De kan vara för små, för stora, ha fel form eller fel färg. I stället för att slängas blir de internationellt prisbelönt cider.

- Vi anstränger oss dagligen för att optimera våra resurser och fokuserar på att minska svinn i vårt arbete.

När de själva upptäcker att en av produkterna inte lever upp till deras högt ställda kvalitetskrav, vad gör de då? Eller det som blir över i tillverkningen, som pressmassor av äpple, vad gör de med det? Jo, det blir en ny produkt, en äppelsprit. Som även den vunnit priser.

Minskar påverkan från förpackningar och transporter

Verksamhetens förpackningar står får en betydande del av deras totala miljöpåverkan. Genom att minska mängden råmaterial, öka andelen återvunnet och använda förpackningar i biomaterial minskar de bolagets påverkan.

- Sedan 2024 använder vi endast lättare glasflaskor med mindre mängd glasmassa än traditionellt, vilket ger en mindre påverkan på klimatet. Dessutom blir både transport och hanteringen lättare, både för konsument, återförsäljare, underleverantörer och för oss som producent.

Sverige har sedan många år ett mycket välfungerande system för pant och återvinning och samtliga av Pomologiks förpackningar ingår i det pantsystemet.

- Det betyder att vi är en del av ett cirkulärt system, där verksamhetens material och förpackningar kan återvinnas för att bli nya produkter.

Han berättar att återvinningsgraden i det svenska systemet är hög. Ungefär 90 procent av engångsglas och 85 procent av aluminiumburkar återvinns.

Transporter är en annan källa till klimatpåverkande utsläpp. Deras inrikes transporter till kunder och underleverantör sker sedan 2023 endast på förnybara drivmedel.

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­- Det är en viktig milstolpe i vår omställning till 100 fossilfritt. Målsättning är att verksamhetens transportflöden som sker utrikes ska vara fossilfria 2027, säger Patrik Svensk.

Två flaskor på en tunna.

Deras lättviktsflaskor väger endast 425 gram att jämföra med en traditionell champagneflaska vägar cirka ett kilo.

Vill göra det enklare att välja bort alkohol

Även om de tillverkar produkter med alkohol så är de också måna om att bidra till minskad alkoholkonsumtion. Deras tro är att ekologiska, alkoholfria och lågalkoholhaltiga produkter gör det enklare för konsumenten att välja bort alkohol. De gör sju produktsläpp om året med alkoholfria cider.

- Det främsta sättet för Pomologik att verka för en sund dryckeskultur och värna om folkhälsan är att fortsatt fokusera på företagets produktutveckling och skapa kvalitativa produkter som möter konsumenters behov, säger Patrik Svensk.

Motiveringen till klimatpriset 2024

Ingen väljs bort för att den är för liten, för stor, har fel form eller fel färg. Hållbarhet är en del av företagets affärsidé. Deras mål är att minska sin miljöpåverkan och vara ett klimatneutralt företag. De använder bara förnybar el, leveranser och deras egna resor inom Sverige sker med förnybart bränsle. Till sin produktion räddar de alltså frukt som andra inte kan sälja. Med sin ekologiska, alkoholfria hantverkscider ger de stjärnglans åt både Strängnäs kommun och svensk cider.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 26 september 2024