När stora möter små i klassrummet
Ivriga händer i luften när årskurs 9 på Åkerskolan har redovisning för årskurs 2. Men också viss nervositet.
– I år är första gången vi muntligt redovisar ett tema-arbete för en annan klass och årskurs. Det blir mer ”skarpt läge” och bättre koncentration från niorna nu, mot att redovisa för varandra som de är mer vana vid, berättar NO-läraren Elvira Svartgren.
Det är Sveriges miljömål som är i fokus när eleverna i årskurs 9 fått i uppdrag att ta fram information, hitta svar och göra en presentation på temat.
Denna dag är det två grupper med tre nior i varje grupp som redovisar för årskurs 2 om skogsbränder samt om glaciärer och fjällmiljöer.
– Det är lite nervöst. Både för tekniken med powerpointbilderna och för att man inte ska få fram några ord, säger grupperna efteråt. Men det är roligt att jobba så här och kul att träffa de mindre.
– Fast skönt att det är över nu, berättar grupperna.
Att göra så här i undervisningen är ett exempel på samverkan där de äldre eleverna får försöka sätta ord på sina kunskaper och på ett enkelt sätt undervisa och berätta för de yngre eleverna, som i sin tur är ivriga att berätta om egna erfarenheter inom området.
– Det här skapar även sammanhållning på den egna skolan, säger Elvira Svartgren. Jag tror absolut vi gör det igen.
Läs mer om: Sveriges miljömål (sverigesmiljomal.se)