Kulturhistoriska byggnader i Minecraft

Under år 2023 byggde barn och unga med hjälp av lokala spelcommunityn Team ProPain upp flera av Strängnäs kommuns kulturarvsbyggnader i Minecraft.

Tillsammans har spelarna byggt sex byggnader i Strängnäs kommun:

• Gripsholms slott i Mariefred
  • Strängnäs domkyrka
  • Folkets hus i Åkers styckebruk
  • Tynnelsö slott utanför Stallarholmen
  • Strängnäs väderkvarn
  • Hjulhuset Åkers styckebruk

Den sista byggnaden, Hjulhuset, finns inte kvar i verkligheten då det brann ner år 2017.

Team ProPain, som har lång erfarenhet av stora byggprojekt i Minecraft, har lett arbetet och funnits med som stöd i chatten under hela processen.

Ta del av resultatet

Projektet visades upp i en utställning på Kulturhuset Multeum mellan den 28 oktober och den 10 november 2023. Där kunde man se byggena, höra berättelser om platserna och själv prova på att spela Minecraft.

Du kan fortfarande ta del av filmer från projektet via TeamPropains youtube-kanal. Här kan du se en film om projektet.

Se en video från Minecraftbygget av Gripsholms slott:

Hur har bygget gått till?

Alla byggen har startat med noggranna förberedelser. Team ProPain har samlat in bilder, filmat varje plats och tittat på ritningar för att kunna göra en byggplan. Ett noggrant förarbete har varit viktigt för att Minecraft-versionerna ska spegla verkligheten så bra som möjligt.

Varje byggprojekt har varit fyra veckor långt och tillsammans med Team ProPain har barn och ungdomar mellan 7–20 år byggt upp kulturarvsbyggnaderna.

Senast uppdaterad: 13 februari 2024