Kommunförfattare

Sveriges första och hittills enda kommunförfattare anställdes i Strängnäs kommun under åren 2018-2021. Han heter Magnus Utvik, är författare och utbildad skrivpedagog, men också känd som bokrecensent.

Kommunförfattaren hade som uppdrag att inspirera medborgarna i Strängnäs kommun att skriva. Genom olika aktiviteter fick kommuninvånarna möjlighet att utveckla sitt skrivande och berätta sina egna historier. Arbetet har resulterat i åtta böcker och under 2021 spelades även en politisk kabaré i Kurt Tucholskys anda.

Så genomfördes kommunförfattarprojektet

Här är några exempel på aktiviteter som genomfördes under projektet:

• Litterära workshops för invånare utan erfarenhet av att skriva
  • Workshops för kommunanställda
  • Skrivcirkel riktad till invånare med olika funktionsvariationer
  • Skrivcirkel för intagna på Mariefredsanstalten
  • Fördjupad skrivarkurs med deltagare med viss vana att skriva

Skrivcirklarna har mynnat ut i ett antal böcker som du kan låna eller köpa på alla kommunala bibliotek. De finns även att köpa hos våra lokala bokhandlare och hos nätbokhandlare.

Under hösten 2021 spelades den politiska och humoristiska föreställningen ”Jag går på mina händer – en kabaré i Kurt Tucholskys anda”.

Kurt Tucholsky var antinazist och en av Weimarrepublikens främsta radikala författare. Tidigare än de flesta såg han de mörka molnen torna upp sig på himlen när Hitlers antisemitiska rörelse växte sig allt starkare. Kampen mot totalitära åsikter och tendenser i samhället förde Tucholsky med pennan som vapen. Han skrev dikter och sångtexter och var en fruktad satiriker. Kurt Tucholsky kom till Sverige 1929 och levde bland annat i Hedlandet där han skrev romanen Schloss Gripsholm (Gripsholms slott) som publicerades 1931 i Tyskland. En bok som fortfarande lockar många tyskar till Mariefred. Kurt Tucholsky dog 1935 och är begravd i Mariefred.

I kabarén blandas dåtid och nutid. Texter från Tucholsky framförs liksom texter av författarna Annarella Hedberg, Hans Lundén. Anders Duus och Maria Baumert, alla boende i Strängnäs kommun. På scenen skådespelarna Therese Stenshäll, Tommy Hjernerth och musikern Bo Lindell. Regissör är Kersti Olin.

”Jag går på mina händer – en kabaré i Kurt Tucholskys anda”, är en del av projektet Stärkta bibliotek som finansieras av Statens Kulturråd. Initiativtagare till kabarén är Strängnäs kulturchef Christer Hermansson, kommunförfattare Magnus Utvik och litteraturutvecklare Peter Björkman.

Läs och inspireras:

Projektet har fått stöd från Statens kulturråd

Strängnäs kommun fick stöd för projektet kommunförfattare från Stärkta bibliotek under Statens kulturråd. Uppdraget är att uppmuntra och vägleda vuxna i kreativt och skönlitterärt skrivande.

I projektbeskrivningen står det:

Att lära människor att skriva är ett demokratiprojekt då det uppmuntrar kommunikationen mellan kommunen och medborgarna. Skrivandet stärker självförtroendet och gör det lättare att komma med förslag till kommunen om förbättringar av olika verksamheter. På det sättet stärks inte bara banden mellan kommunen och medborgarna utan vitaliserar också demokratin.

Senast uppdaterad: 31 januari 2023