Bra att veta om Sommarfest

Får man ta med sig väskor, och var går det att parkera? Här samlar vi viktiga saker att veta innan du besöker Sommarfest. Vi fyller på med information allt eftersom.

Bra att veta om den 6 juni

• Det är fri entré till både nationaldagsfirandet och dansbandskvällen.
  • Det finns begränsat antal sittplatser till nationaldagsfirandet i Ugglans park. Ta gärna med en filt för att sitta på gräsområdet i parken.
  • Sommarfesten har ingen åldersgräns och ska vara en trygg och rolig plats för alla. Det är inte tillåtet att använda alkohol eller att röka inom festområdena.
  • Det kommer att finnas fika och dryck att köpa i nära anslutning till nationaldagsfirandet.
  • Tänk på att skydda din och dina barns hörsel. Livemusik kan upplevas starkt så använd gärna dina öronproppar eller hörselkåpor. För barn under 13 rekommenderar vi hörselskydd.

Bra att veta om den 7 juni:

• Det är fri entré.
  • Festivalområdet på Visholmen är inhägnat och du kan bli visiterad i entrén och entrévärdar kommer att kolla i din väska.
  • Du får inte använda alkohol eller tobak på platsen.
  • Du får inte ha med dig stora väskor, stora kameror, paraplyer, droger eller vassa föremål. Professionella fotografer kan ansöka om särskild tillåtelse att ta med större kameror för att utföra sitt arbete. Det måste göras minst en vecka i förväg.
  • Evenemanget har ingen åldersgräns, den främsta målgruppen för festivalen är unga mellan ca 13-18 år. Vi rekommenderar att besökare under 13 år kommer i sällskap med en vuxen och använder hörselkåpor.

6 juni i Ugglans park

• Det finns ett mindre antal oreserverade sittplatser framför scenen.
  • Det kommer finnas en större tillfällig toalett på området som är anpassad för personer som använder rullande hjälpmedel.
  • Det finns reserverade platser för personer med begränsad rörighet vid Västervikstorget och Multeum.

7 juni på Visholmen

• Platå med ramp reseverad för personer med begränsad rörlighet.
  • Det kommer finnas större tillfälliga toaletter på området som är anpassad för personer som använder rullande hjälpmedel.

Så tar du dig till Sommarfest i Strängnäs

Res hit kollektivt

Bussar och tåg stannar vid Resecentrum, därifrån tar det 15 minuter att promenera till festområdet. Läs mer på sormlandstrafiken.se. Vi planerar också för nattbussar hem mellan kommundelarna efter konserterna den 7 juni.

Ställ bilen hemma

Det kommer att vara svårt att hitta parkeringsplats och ta sig fram med bil i anslutning till festområdet. Om du kan – ställ bilen hemma.

Parkeringar

Här finns tips och information om var du kan parkera din cykel eller ditt fordon när du besöker Sommarfest i Strängnäs. Om du som kan parkerar lite längre från centrum ger du de som har större behov möjlighet att parkera närmare evenemangen.

Du kan parkera din cykel på många platser i staden. Några tips på större cykelparkeringar är till exempel Gyllenhjelmstorget och Stora torget eller vid Multeum, kommunhuset, kulturskolan och Ugglans park.

Du kan parkera din bil eller motorcykel vid Resecentrum, Stora torget och Järntorget vid Ångbåtsbryggan.

Det går också bra att parkera vid längre tid vid Läggesta station och därifrån ta sig till Strängnäs med tåg eller buss.

Håll koll på vad som gäller om avgifter eller hur länge du får parkera på varje parkering. På de flesta parkeringarna gäller parkeringsskiva.

Parkering för husbil och husvagn

Toaletter

Förutom de ordinarie offentliga toaletterna vid Multeum, Hamnkontoret och Visholmen kommer tillfälliga toaletter att ställas upp vid Ugglans park den 6 juni och på Visholmen den 7 juni. Det kommer finnas större toaletter som är anpassade för personer som använder rullande hjälpmedel.

Mat och dryck

Den 6 juni kommer det att vara fokus på fika och flera olika aktörer kommer att sälja fika i anslutning till nationaldagsfirandet i Ugglans park. Den 7 juni kommer det att finnas foodtrucks på Visholmen. Stadens restauranger och kaféer har också öppet såklart. Du hittar alla på sidan Äta och fika i Strängnäs.

Sortera skräpet

Vid festområdet på Visholmen kommer det finns flera sorteringsstationer där du sorterar förpackningar i plast och papper samt övrigt avfall.

Vanliga frågor och svar

Den 6 och 7 juni kommer det inte att vara tillåtet med paraplyer på festområdet. Vi vill att så många som möjligt ska få möjlighet att uppleva konserterna med alla sinnen. Om det regnar rekommenderar vi att du har regnkläder.

Alla musikframträdanden måste testas i ljudsystemet innan konserten börjar. Dessutom ska staket, tält och annat flyttas både inför och efter de olika evenemangen. Dagarna före och efter Sommarfest ska scenerna och tekniken byggas och sedan rivas. Det kommer att höras. Vi hoppas att det går att ha överseende med de här dagarna.

Från och med den 2 juni börjar bygget av Strängnäs 500 arena på Visholmen. Det kommer också att märkas av på olika vis. Det är till exempel transporter som tar sig fram och tillbaka, tält och banor som ska byggas och ljud som testas. Tävlingens speaker använder mikrofon och kommer därför att höras i området under loppen.

Frågor?

Har du frågor eller vill komma i kontakt med kommunen? Ring Kontaktcenter på 0152-291 00 eller mejla till kontaktcenter@strangnas.se

Senast uppdaterad: 24 april 2024