Skolutvecklingsprogram 2023
För att ge skolans verksamheter förutsättningar att bygga upp långsiktiga och hållbara strukturer för att nå läroplanernas mål fattade barn- och utbildningsnämnden beslut om Skolutvecklingsprogram 2023.
Målet med Skolutvecklingsprogram 2023 är att höja kunskapsresultaten, öka likvärdigheten mellan olika skolor och skapa förutsättningar för en trygg lärmiljö.
Skolutvecklingsprogrammet 2023
Barn- och utbildningsnämnden fattade beslut om skolutvecklingsprogrammet i december 2016. Här kan du ta del av dokumentet i sin helhet.
Fyra fokusområden
Skolutvecklingsprogrammet har sin utgångspunkt i tio identifierade utmaningar. Dessa har i sin tur delats in i fyra huvudområden:
- Kunskaper och lärande
- Trygghet och stöd
- Attraktiv arbetsplats
- Förutsättningar
Mot skola 2023 - här är vi nu
Här är några av de insatser som genomförts/genomförs nu och som visar hur Skolutvecklingsprogrammet konkretiserats i praktiskt arbete:
- Ökat fokus på kompetensutveckling genom till exempel förskolans forskningsprogram Undervisning i förskolan, grundskolans Samverkan för bästa skola (SBS), LÄS-projektet (Lärarfortbildning genom ämnesmässig samverkan) och chefernas ledarutvecklingsprogram. Särskilda insatser har också genomförts för att utveckla det främjande och förebyggande elevhälsoarbetet.
- För att stärka undervisningen har försteförskollärare införts i förskolan.
- Grundskolan fokuserar på ökad läsförståelse, att främja studiero och öka närvaro och att utveckla undervisningen i klassrummet. Som ett stöd till grundskolans verksamheter finns en utvecklingsorganisation beståendes av intendenter, samordnare och utvecklingsledare. Inom den centrala barn- och elevhälsan har bland annat en samordnande kurator och en psykolog anställts.
- En gemensam modell för det systematiska kvalitetsarbetet är framtagen och olika insatser för att ytterligare stärka det systematiska kvalitetsarbetet pågår.
- Lärplattformen som infördes i grundskolan har förbättrat
möjligheten att systematiskt följa upp elevers frånvaro, vilket är en del
i det trygghetsskapande arbetet. - Screeningverktyget Lexplore har implementerats i grundskolan och ger en objektiv översikt över elevernas läsning för att, i tid, kunna sätta in stöd och stimulans för att främja läsningen.
- En skolbibliotekskonsulent och en litteraturutvecklare har projektanställts som ett centralt stöd till grundskolorna.
- Skolorna har stärkt samarbetet med socialtjänsten, fritidsgårdarna och polisen kring gemensamma trygghetsskapande aktiviteter.
- Ett skolsocialt stödteam som består av tre socialpedagoger har inrättats. Teamet arbetar på uppdrag av rektor med förebyggande insatser kring elevens skolsociala situation.
- En resursskola för elever i behov av komplexa stödåtgärder har startat.
- Åtgärder för att minska sjukfrånvaron har gjorts i samverkan mellan rektorerna och HR-avdelningen.
- Ett arbete kring det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) med
ett särskilt fokus på organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) pågår. - En lokal arbetsgrupp med strategisk kompetensförsörjning som fokus
har startats. - En ny skolstruktur med syfte att samla kompetenser och resurser har genomförts.
- Ämnesgrupper med representanter från kommunala och fristående skolor har startat inom läs-, skriv- och språkutveckling, matematik och särskilt stöd.