Information

Enhetschef, Bostad särskild service

Om jobbet

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss? Funktionshinderomsorgen i Strängnäs kommun befinner sig i en utvecklingsfas vilket innebär att vi jobbar med ständiga förbättringar för att utveckla både kvalité och effektivitet i våra verksamheter. Områden som är mest aktuella just nu är heltid som norm samt vilka kompetensområden och roller vi behöver för att bli bättre. Vi kartlägger även hur vi kan hitta smarta digitala lösningar. För oss är det viktigt att arbetet styrs utifrån Strängnäs kommuns värdegrund och Brobyggets vägledande principer. Som enhetschef är du en viktig person för att förverkliga dessa principer både i det planerande och praktiska arbetet. Du kommer att få möjligheten att ingå i en ledningsgrupp bestående av sammanlagt engagerade enhetschefer och verksamhetsutvecklare.

Arbetsuppgifter

Enhetschefen som ska rekryteras kommer att ansvara för två gruppbostäder och ett serviceboende enligt LSS i Strängnäs. I ditt chefsuppdrag har du stöd från en administrativ samordnare och en kvalitetssamordnare. Vi är ytterligare i ett utvecklingsarbete i att rekrytera stödpedagoger som ska stödja verksamheten i det brukarnära pedagogiska arbetet. Ditt uppdrag som enhetschef är: • att sätta brukarens behov i centrum och ta tillvara varje individs rätt till inflytande och delaktighet • att verka för att målen inom enheten förverkligas både kvalitativt och ekonomiskt utifrån budget- och personalansvar och fördelade arbetsmiljöuppgifter • att driva utvecklingsarbete och ständiga förbättringar på ett systematiskt sätt • att arbeta utifrån ett helhetsperspektiv och det länkande ledarskapet i ledningsgruppen • leda för att få aktiva och engagerade medarbetare • att vara ett föredöme och en förebild som chef och ledare.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning som exempelvis beteendevetenskap, socionomexamen alternativt annan högskole- eller universitetsexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Körkort B är ett krav. Du har förmåga att: • se lösningar även i en komplex situation • sätta brukarens behov i centrum • fatta beslut, styra mot resultat och skapa engagemang • arbeta för hållbara lösningar på ett pedagogiskt sätt • skapa förutsättningar för att ha en öppenhet och tydlighet • visa respekt, ha integritet och stå upp för sin enhet, ledningsgrupp och kommunen som arbetsgivare. Du har vilja och färdigheter att: • skapa goda relationer med brukare, anhöriga och medarbetare • visa lyhördhet och hantera konflikter på ett konstruktivt sätt • handla i enlighet med fattade beslut • arbeta strukturerat och med gott omdöme • våga pröva nytt • formulera dig väl i både tal och skrift. Dessutom har du en stark inre drivkraft, god självinsikt och mod att leda i utveckling. Du finner lust och glädje i uppdraget inom funktionshinderområdet. Vi ser gärna att du har god kännedom om LSS-lagstiftningen samt tidigare erfarenhet av målgruppen. Det är även meriterande om du har en ledarskapsutbildning.

Övrigt

Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare. Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre! Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia. Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster. Strängnäs kommun tillämpar Rökfri arbetstid.


I samarbete med offentliga jobb

Sista ansökningsdatum: 2020-03-31

Referensnummer: 121/20


Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Löneform:

Arbetstid: Heltid

Tillträde: Tillträde enlig överenskommelse.


Upplysningar

Carina Lundstedt,

Telefon: 0152 296 21


Ulrika Orrblad,

Telefon: 0152-291 50

E-postadress: ulrika.orrblad@strangnas.se


Fackliga kontaktpersoner

Gina Junås Tel: 0152-29191


Kommunal Tel: 0152 291 94


Skriv ut
Senast uppdaterad: 26 februari 2020
Arbete och företagande