Modersmål

Modersmål är ett av ämnena i grundskolans läroplan. Här berättar vi hur du ansöker om modersmålsundervisning.

Rätten till modersmålsundervisning

Ansökan om modersmålsundervisning görs inför varje nytt läsår från och med årskurs 1 till och med gymnasiet. Friskolor erbjuds endast modersmål med våra språklärare på plats.

Ansökan ska till skolans rektor för underskrift innan den skicka till språkcentrum. Respektive rektor gör en bedömning om kraven för antagning är uppfyllda och fattar ett beslut.

Ämnet modersmål är frivilligt för eleven. Elevens vårdnadshavare ansöker om undervisning i modersmålet och skolans huvudman är skyldig att ordna undervisning om följande förutsättningar kan uppfyllas:

  • Minst en av elevens föräldrar har ett annat språk än svenska som sitt modersmål och språket utgör ett daglig umgängesspråk för eleven.
  • Eleven har grundläggande kunskaper i språket, modersmålsundervisningen får alltså inte ha karaktären av nybörjarundervisning.
  • Minst fem elever önskar undervisning i språket.
  • Det finns en lämplig lärare.

För de nationella minoritetsspråken samiska, meänkieli, romani chib, jiddisch och finska, samt för adopterade barn med ett annat modersmål gäller särskilda bestämmelser. Dessa elever har rätt till modersmålsundervisning även om man inte har språket som ett dagligt umgängesspråk i hemmet och det finns inga krav på antalet elever.

Syftet med modersmålsundervisningen är aktiv tvåspråkighet. Studier i modersmålet syftar till att eleven ska utveckla förmågan att förstå och göra sig förstådd i olika sammanhang. Huvudansvaret för elevens kunskaper i sitt modersmål har föräldrarna. Skolans undervisning är ett komplement.

Efter anmälan är deltagande i undervisningen obligatoriskt.

Rektor ansvarar för att informera vårdnadshavare om beslutet samt vidarebefordra kallelse till start av undervisningen, alternativt om avslag på ansökan och skäl till det.

Modersmål inför läsåret 25/26

Ansökan till modersmål för elever som inte läst ämnet tidigare är öppen från 1/5 till 30/9.

Ansökningsblanketten ska fyllas i av vårdnadshavare för elever som inte är myndiga samt godkännas av rektor innan inskickning till Språkcentrum. Om eleven går på gymnasiet kan eleven fylla i blanketten själv men det är viktigt att rektor godkänner ansökan genom att skriva under. Ofullständiga blanketter skickas åter till skolan.

Läser eleven ämnet modersmål sedan tidigare behöver inte ny anmälan skickas in. Om elev avbryter studierna behöver vårdhandshavare eller myndig gymnasieelev fylla i uppsägningsblankett och rektor skriva under till Språkcentrum.

Observera att elev som byter skola behöver ansöka om modersmål igen.

Om elev kommer nyanländ eller flyttar in till kommunen under annan period än 1/5-30/9 kan vårdnadshavare eller gymnasieelev inkomma med ansökan vid annat datum.

Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 9 maj 2025