Konsumentvägledning

Välkommen till Konsumentvägledningen. Vi informerar dig om vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument.

Hos oss kan du få råd vid tvister och reklamationer, exempelvis om du är missnöjd med en vara eller tjänst. Vi får inte agera ombud utan målet är att du som konsument själv ska kunna gå vidare med ärendet. Våra råd är en allmän vägledning där vi förhåller oss neutrala.
Konsumentvägledningen hanterar inte tvister mellan två privatpersoner eller två näringsidkare. Konsumentlagarna gäller bara när en konsument ingår avtal med en näringsidkare. Rådgivningen är kostnadsfri.

Du kan få hjälp med:

  • dina rättigheter och skyldigheter som konsument
  • hjälp med hur du klagar på en vara eller tjänst
  • råd före köp
  • hänvisa dig till aktör som kan hjälpa dig vidare

Kontakta konsumentvägledningen

Telefon: 0152-293 00

Det går bra att lämna meddelande på telefonsvararen så återkommer handläggaren inom tre arbetsdagar. Beskriv gärna ditt ärende.

E-postadress: konsument@strangnas.se

Strängnäs kontaktcenter:

Telefon: 0152-291 00

Semesterstängt under sommaren 2021

Konsumentvägledningen har semesterstängt veckorna 27-30. Vi stänger måndagen den 5 juli och öppnar igen måndagen den 2 augusti.

Under semesterperioden hänvisar vi till den nationella konsumentvägledningen, Hallå konsument, en vägledning via Konsumentverket. Det finns väldigt bra information på deras webbsida om rättigheter vid köp, hur man bestrider faktura samt reklamationer av varor och tjänster. Läs mer på hallakonsument.se.

Kontaktuppgifter:

Telefon: 0771-525 525
E-post: info@hallakonsument.se

Skriv ut
Senast uppdaterad: 22 juni 2021