Ansökan om planbesked

Du som planerar att göra en åtgärd som innebär att en detaljplan behöver upprättas, ändras eller upphävas har möjlighet ansöka om ett planbesked.

Ansökan

En ansökan om planbesked medför en avgift enligt gällande taxa oavsett om beslutet är positivt eller negativt.

Din ansökan ska vara skriftlig och innehålla följande:

  1. Blankett Ansökan om planbesked, se gul knapp nedan
  2. En beskrivning av det huvudsakliga ändamålet med den avsedda åtgärden
  3. En karta som visar det område som berörs
  4. Om åtgärden avser ett byggnadsverk, ska begäran också innehålla en beskrivning av byggnadsverkets karaktär och ungefärliga omfattning.

Skicka din ansökan till:

Strängnäs kommun
Samhällsbyggnadskontoret
Nygatan 10
645 80 Strängnäs

Tidplan för planbesked

När din ansökan har kommit in till oss har vi på kommunen 4 månader på oss att lämna planbesked; det vill säga ett besked om kommunen kommer att inleda en detaljplanering eller inte. Kommunen kan dock komma överens med den som söker om förlängd tid för att ge ett planbesked.

Kommunen kan i planbeskedet säga nej till att göra en detaljplan och det beslutet går inte överklaga. Om kommunen inte avser att påbörja ett planläggningsarbete ska skälen för detta anges i planbeskedet.

Kostnad för planbesked

När du skickar in en ansökan om planbesked innebär det att vi på kommunen påbörjar ett utredningsarbete. Planbeskedet medför därför en kostnad oavsett om beskedet är positivt eller negativt. Avgiften blir beräknad efter den taxa som gällde då ansökan lämnades in.

Gällande taxa år 2025

Kategori 1 = 20 100 kronor
Åtgärder som innebär mindre ändring eller mindre tillägg till gällande detaljplan, förlängning av genomförandetid för gällande detaljplan eller andra åtgärder av motsvarande komplexitet.

Kategori 2 = 40 100 kronor
Komplexa åtgärder eller åtgärder som kräver miljöbedömning.

Kategori 3 = 34 400 kronor
Alla åtgärder som inte omfattas av kategori 1 eller 2

Positivt planbesked

Får du ett positivt planbesked så har din ansökan fått ett årtal om när detaljplanen bedöms vara klar. Du hamnar då i en plankö och blir kontaktad när vi beslutat att starta upp en ny detaljplaneläggning. Vi tecknar då ett plankostnadsavtal med dig och därefter utser vi en handläggare för projektet.

Negativt planbesked

Om vi beslutar att en detaljplanering inte är möjlig, kommer du att få en förklaring till varför beslutet fattades. Beslutet kan inte överklagas enligt plan- och bygglagen.

Att ändra och upprätta en detaljplan är en komplex process som innebär stora kostnader. I de flesta fall handlar det om kostnader över 500 000 kr och upp emot flera miljoner.

Kostnaden för att göra en detaljplan bestäms i ett avtal mellan kommunen och den som vill skapa planen. Vanligtvis är det den som tjänar på planen som betalar för den. Kostnader uppstår när själva detaljplanen tas fram och faktureras löpande under arbetes gång.

Exempel på kostnader för att ta fram, ändra eller upphäva en detaljplan

  • Arbetskostnader för kommunal handläggning (2025-års taxa är 1460 kr/timme). Kommunens planhandläggare är alltid projektledare för att ta fram detaljplaner och ansvarar för arbetets inriktning och att bestämmelser enligt plan- och bygglagen (PBL) och miljöbalken (MB) följs. Handläggaren ansvarar även för samordning, politisk hantering med mera.
  • Kostnaden för eventuell plankonsult för att ta fram planhandlingar.
  • Avgift för grundkarta.
  • Avgift för fastighetsförteckning.
  • Kostnader för utredningar. Enligt Sveriges kommuner och regioner (SKR) är det genomsnittliga antalet utredningar i en detaljplan sju stycken, med ett genomsnittligt pris på cirka 100 000 kr per utredning, vilket innebär en total kostnad på cirka 700 000 kr. Dessa utredningar kan exempelvis omfatta områden som markförhållanden, naturvärden eller kulturmiljö. Kostnaderna varierar och kan därmed bli både högre och lägre.
  • Administrativa kostnader i samband med samråd och granskning, som till exempel annonsering vid kungörelse, porto och utskrifter.

Vilka kostnader kan uppstå när detaljplanen är klar?

Efter att detaljplanen har antagits kan kostnader uppstå i samband med projektering och byggnation av anläggningar som exempelvis vägar, parker, vatten- och avloppsledningar med mera.

Byggherren/exploatören ansvarar för alla kostnader som uppstår i samband med byggnation inom kvartersmark (enskilt ägd tomtmark).

Huvudregeln är att byggherren/exploatören ansvarar för kostnader som uppstår i samband med byggnation av allmänplats (gator, vägar, parker med mera) inom planområdet. Hur kostnader fördelas mellan exploatör och kommun bestäms i ett exploateringsavtal. Vad som kan regleras i ett exploateringsavtal framgår av plan- och bygglagen. Exploateringsavtalet ska vara klart innan detaljplanen kan godkännas och antas av kommunen.

Exempel på kostnader som kan regleras i ett exploateringsavtal

  • Projekterings- och anläggningskostnader för allmänplats och allmänna anläggningar (vägar, parker, naturmark, vatten- och avloppsanläggningar med mera).
  • Kostnader i samband med lantmäteriförrättning (till exempel fastighetsreglering, bildande av gemensamhetsanläggning med mera).

I exploateringsavtalet bestäms även ansvaret för marköverlåtelser och vem som ansvarar för att anläggningarna uppförs.

Det beror lite på vad du vill göra. Ska du upphäva en detaljplan, ta fram en ny eller ändra en befintlig? Tidsåtgången kan variera från ett år till flera år beroende på åtgärd och vad som kommer fram i de utredningar som krävs.

Planarbetskö

För närvarande finns ett stort intresse av att producera detaljplaner i Strängnäs kommun. Kommunen använder sig av en planarbetskö för uppstart av nya detaljplanearbeten. Miljö- och samhällsbyggnadsnämndens arbetsutskott (MSN-AU) beslutar vilka av planansökningarna som är prioriterade med hänsyn till hur stort samhällsintresset är.

Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 16 april 2025