Snabba pengar för ung kultur

Du som är mellan 13 och 25 år kan söka bidrag för att ordna en kulturupplevelse för andra barn och ungdomar i kommunen. Det är enkelt att söka bidraget och du får snabba besked!

Tanken med bidraget är du som ung får möjlighet att skapa en kulturupplevelse för andra ungdomar här i Strängnäs kommun. Du kan få upp till 5000 kronor för att genomföra din idé. Du ansöker enkelt via vår e-tjänst som finns länkad längre ner på sidan.

I din ansökan kan du också meddela om du vill ha annat slags stöd. Till exempel hjälp med teknik, lokal eller marknadsföring. Det tar max fyra veckor innan du får svar på din ansökan. Efter att du genomfört ditt projekt informerar du oss om vad du gjorde och hur det gick.

Det här gäller för ansökan:

• Du ska vara mellan 13 och 25 år för att få bidraget.
  • Du kan ansöka om max 5 000 kronor.
  • Ditt arrangemang ska rikta sig till andra barn och ungdomar.
  • Ditt arrangemang ska vara öppet för alla inom din tänkte målgrupp, du får inte skapa ett evenemang för en sluten grupp.
  • Du kan söka bidrag för att arrangera till exempel en festival, konsert, modevisning, utställning, föreställning, dansuppvisning eller workshop.
  • Du som ansöker ska bo, sommarbo eller studera i Strängnäs kommun.
  • Du kan ansöka när som helst under året.
  • Det tar max fyra veckor innan du får svar.
  • Din kulturupplevelse ska vara en alkohol- och drogfri tillställning.
  • Initiativet ska komma från dig (inte från en vuxen)! Vår vilda gissning är att ungdomar vet bäst vad ungdomar gillar.
  • Du behöver inte tillhöra någon förening, det är okej om du sköter ditt kulturarrangemang helt på egen hand. Det går inte att ansöka via skolan.

Ansök enkelt i vår e-tjänst

Du ansöker enkelt genom att fylla i frågorna i vår e-tjänst.

Avsluta ditt projekt genom att redovisa det

När ditt evenemang är genomfört ska du berätta för oss vad du gjorde och hur det gick. Du redovisar genom att fylla i frågorna i vår e-tjänst.

Senast uppdaterad: 13 mars 2024