Utförare av hemtjänst

Strängnäs kommun tillämpar lagen om offentlig upphandling (LOU) inom hemtjänsten.

Det innebär att du får en hemtjänstleverantör baserat på var du bor i kommunen. Den kommunala hemtjänsten sköter all hemtjänst i ett område i kommunen. I de två andra områdena sköts all hemtjänst av det upphandlade företaget Eveo AB.

Utförare av hemtjänst i Strängnäs kommun

Typ av hemtjänst: Personlig omvårdnad och serviceinsatser
Har uppdrag i: Mariefred, Åkers styckebruk och Stallarholmen.
Driftsform: Enskild
Huvudman: Eveo AB
Adress: Skogsborgsvägen 16, 647 31 Mariefred
E-post: info.mas@eveo.se
Webbsida: www.eveo.se

Telefonnummer

Frågor om din hemtjänst och planerade besök: 010-122 69 31
Generella synpunkter och klagomål: 010-122 69 33
På helger (fredag klockan 17–22, lördag och söndag klockan 6.30–22.00): 072-235 40 27
Telefonväxel: 010-383 03 50

Typ av hemtjänst: Personlig omvårdnad och serviceinsatser
Har uppdrag i: Hela Strängnäs kommun
Driftsform: Offentlig
Kontaktuppgifter: Samordnare nås på telefontid mellan klockan 09.00-11.30 helgfria vardagar
Område 1: 0152-295 89 Strängnäs/Centrala stadsdelar
Område 2: 0152-293 92 Strängnäs/Centrala stadsdelar
Område 3: 0152-292 78
Stadsskogen/Tingstuhöjden/Vårfruberga/Härad

Huvudman: Strängnäs kommun
Webbsida: Strängnäs kommunala hemtjänst

Utförare av hemtjänst håller den kvalitet som socialnämnden anger. Alla ska till exempel ha en säker nyckelhantering, ha ett system för avvikelser för att fånga upp det som inte fungerat så bra och göra förbättringar i sin verksamhet, all personal har tystnadsplikt och de uppgifter du lämnar till oss och det vi pratar om får inte lämnas ut till obehöriga.

Frågor och svar

Det kostar lika mycket om du får en privat utförare eller den kommunala. Avgiften är densamma och du betalar till kommunen.

I hemtjänsten arbetar människor i alla åldrar och från olika kulturer. Valfrihet i hemtjänsten ger dig möjlighet att välja en hemtjänstutförare men inte enskild personal. Om du skulle vara missnöjd med en personal ska du berätta det för hennes/hans chef.

Avtalscontroller på socialkontoret håller fortlöpande kontakt med privata och kommunala utförare och kontrollerar så att de uppfyller de kvalitetskrav som socialnämnden beslutat.

Utförarna ska skriva en genomförandeplan tillsammans med dig, inom två veckor från det att din hemtjänst startar. I genomförandeplanen ska det framgå hur hemtjänsten praktiskt ska utföras. Om du då är tydlig med vad du värdesätter och har önskemål om, kan utföraren förhoppningsvis möta dina behov och sy ihop det hela till en bra verksamhet.

Om du inte kan ta emot den hemtjänst som är inplanerad är det viktigt att tänka på att avboka. Och helst i så god tid som möjligt, för att underlätta för hemtjänsten att göra om sin planering. Avbokar du ofta ska du kontakta biståndshandläggaren för att denne ska kunna se om dina behov har ändrats.

En tilläggstjänst är ett uppdrag utöver biståndsbeslutet, som du kan beställa hos en privat utförare. Du får en faktura från utföraren. Socialnämnden har inget ansvar för ett sådant uppdrag.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 5 februari 2025