Alla går på samma toalett

Efter femtio år är deras affärsmodell fortfarande modern. Därför vinner Solåkrabyn på Selaön kommunens hållbarhetspris 2022.

Jämlikhet är ett centralt begrepp på Solåkrabyn på Selaön. Konkret betyder det att det inte är separat toaletter för personal och brukare.

– Alla går på samma toalett. Är det för skitigt för mig att gå där så är det det för andra också. Då behöver vi städa, säger Karin Broman som är samordnare på Selaön.

Just det, på Solåkrabyn kallas de medarbetare och arbetstagare, inte personal och brukare. Också för att det ska vara mer jämlikt.

– Alla har olika roller men vi har alla samma värde, säger Karin Broman och förklarar vad begreppet jämlikhet betyder på Solåkrabyn som är ett boende och daglig verksamhet för vuxna med funktionsnedsättning.

Karin Broman, Charlotte Frenker och Jenny Lundqvist.

Därför är kräftskivan viktig

I byn finns både gruppbostäder och bostäder för medarbetare och även getter, några minishetlandsponnyer, ett par kaniner och flertalet höns och ett par tuppar. Närhet till natur och djur är viktigt för både livet och arbetet i byn.

Mitt i byn finns en stor gräsyta och där står en midsommarstång med numera vissnade löv och ett stort partytält. Här är platsen där boende och arbetstagare samlas för att fira högtider och olika sommaraktiviteter. Nyligen hade de kräftskiva, vilket förklarar partytältet.

Bygemenskapen är central i Solåkrabyn. Den ger individen ett sammanhang och en orientering i tid och rum.

Allt har en mening på Solåkrabyn

Solåkrabyn är vinnare av kommunens hållbarhetspris 2022. De får priset för att de arbetar med såväl social hållbarhet, miljömässig hållbarhet och ekonomisk hållbarhet.

– För oss är det viktigt att använda skattepengar på ett ansvarsfullt sätt. Vi är en förening och allt överskott går tillbaka till verksamheten, säger Jenny Lundqvist, verksamhetschef.

Det som produceras i byn görs ofta av återvunnet material och från sådant som finns på gården, till exempel ull från de egna fåren. Många av produkterna säljs också i deras butik. Här kan du till exempel hitta stickade vantar, vävda mattor, skärbrädor med fina motiv eller varför inte en käpphäst.

– Det är viktigt att det våra arbetstagare gör är till nytta och glädje för andra. Då blir deras arbete meningsfullt. Allt vi gör här har en mening, säger Charlotte Frenker, biträdande verksamhetschef.

Vad som görs på gården utgår från arbetstagarnas intressen och behov.

På bilden visar Jesper Hellströmer, som jobbar i textilverkstaden, hur han kardar ull.

Därför vinner de kommunens hållbarhetspris

Hållbarheten finns i värderingarna, enligt Jenny Lundqvist, Charlotte Frenker och Karin Broman. Solåkrabyns värdegrund handlar om individen, gemenskapen och miljön, det är så de har byggt sin affärsmodell som är än mer modern i dag än när de startade för femtio år sedan.

Motiveringen till vinnaren av hållbarhetspriset 2022

Deras ekologiska örtagård är till glädje för både människor och insekter. Här byter de ut gamla oljepannor, använder bergvärme och planerar för flera elbussar. På Selaön finns detta boende och dagliga verksamhet för vuxna med funktionsnedsättning där människors hälsa, delaktighet, jämställdhet, inkludering och livskvalitet är med och formar verksamheten.

Senast uppdaterad: 2 september 2022