Ändra tillstånd för tobaksförsäjning

Ska du till exempel utöka ditt sortiment eller ska verksamheten byta namn, bolagsadress eller inriktning? Om du har tobaksförsäljningstillstånd, men ska göra förändringar i din verksamhet behöver du anmäla det till kommunen.

Du behöver också anmäla om det sker förändringar i ditt bolag. Exempelvis när styrelsen i bolaget förändras eller om bolaget får nya firmatecknare. Anmälan ska alltid göras utan dröjsmål.

Upphör din verksamhet måste du anmäla det så att ditt tillstånd kan återkallas.

Du anmäler förändringar och upphörande enklast via vår e-tjänst.

Långa handläggningstider

Just nu är det många som ansöker om tillstånd för tobaksförsäljning och handläggningstiderna är längre än vanligt.
Vi kommer att kontakta dig så snart vi har granskat din ansökan.

Avgifter och kostnader

Kostnaden för att göra en ändring varierar beroende på vilket typ av anmälan det handlar om. När du har lämnat in din anmälan skickar kommunen ut en faktura på anmälningsavgiften.

Att anmäla att din verksamhet upphör kostar inget.

Du faktureras också en årlig avgift som täcker kommunens kostnader i samband med yttre och inre tillsyn av din verksamhet. Timavgiften för 2024 är 1400 kr.

Säljer du även e-cigaretter eller receptfria läkemedel kommer den årliga avgiften för tobak att slås ihop med tillsynsavgiften för e-cigaretter och receptfria läkemedel.

Alla prisuppgifter hittar du i Taxa för lag om tobak och liknande produkter samt lag om handel med vissa receptfria läkemedel , 171 kB.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 10 januari 2024